Submitted by stanislav.hupian on Thu, 08/08/2024 - 08:10
Stav projektu
Organizačná jednotka
Mesiac - začiatok projektu
1
Deň - začiatok projektu
1
Rok - začiatok projektu
2023
Deň - koniec projektu
31
Mesiac - koniec projektu
12
Rok - koniec projektu
2026
Cieľ

Hospodárenie s vodnými zdrojmi je na globálnej úrovni čoraz viac ohrozené nedostatkom vody a zmenou klímy, ktoré môžu spustiť a zhoršiť ďalšie ekologické a sociálno-ekonomické hrozby prostredníctvom spätnej väzby a kaskádových vplyvov naprieč systémami. V tomto kontexte je plánovanie do budúcnosti plné neistôt a konvenčné rozhodovacie metódy a politiky sú nedostatočné. Cieľom projektu TRANSCEND je identifikovať a urýchliť prijatie transformačných adaptačných politík (TAP) na nedostatok vody, vrátane inovatívnych systémov prideľovania a ekonomických nástrojov, ktoré sú robustné a prispôsobiteľné neistote a zmenám a súčasne prispievajú k dosiahnutiu spravodlivého, udržateľného ekonomického rastu a prosperity. Na dosiahnutie cieľa bude v projekte vyvinutý prelomový systém inovácií kombináciou troch kľúčových pilierov: 1. znalostná sieť pre zapojenie stakeholderov a zdieľanie znalostí; 2. modely integrujúce interdisciplinárnu sociálno-ekologickú vedu za účelom tvorby scenárov, aby usmernili návrh TAP; 3. monitoring na podporu implementácie a presadzovania TAP v praxi. Tento systém inovácií využije TRANSCEND na návrh a implementáciu TAP v siedmich modelových územiach (living labs) – povodiach riek, ktoré čelia rastúcemu nedostatku vody: Júcar (Španielsko), Reno (Taliansko), Tympaki (Kréta, Grécko), Nitra (Slovensko), Caplina-Mauri-Desaguadero (Peru, Čile, Bolívia), Orontes (Libanon, Sýria, Turecko) a Mahanadi (Čhattísgarh a Urísa, India).

Aktivity

Aktivity projektu sú štruktúrované do siedmich pracovných balíkov (WP) a štyroch tematických oblastí:

  1. systém inovácií (WP1, 3, 4) vrátane jeho aplikácie v modelových územiach (WP2),
  2. znalosti pre politiku (WP5),
  3. využívanie, propagácia a komunikácia výsledkov a výstupov projektu (WP6),
  4. koordinácia a riadenie projektu (WP7).

 

Pracovné balíky a výstupy TRANSCEND-u (ukončené a verejne dostupné výstupy sú na webovom sídle projektu):

  • WP1 Strategické vedenie znalostných sietí – iniciácia a koordinácia miestnych a regionálnych znalostných sietí v jednotlivých modelových územiach, ktoré sú hlavným nástrojom na spájanie a zapájanie kľúčových partnerov a stakeholderov do projektu naprieč modelovými územiami.
  • WP2 Spoločná tvorba v modelových územiach – návrh a implementácia TAP v modelových územiach prostredníctvom spoločnej tvorby.
  • WP3 Sada modelovacích nástrojov – vyvinie sadu prakticky využiteľných modelovacích nástrojov a kvantifikuje kaskádové dôsledky a neistoty TAP naprieč socioekonomickými a ekologickými systémami.
  • WP4 Monitoring – navrhne interaktívny súbor účtovných a monitorovacích nástrojov pre vodné hospodárstvo (štúdium súčasného stavu a trendov v zásobovaní vody, jej dopyte, dostupnosti a využívaní), ktorý by umožnil stakeholderom objektívne monitorovanie výsledkov TAP vzhľadom na kľúčové indikátory. V rámci tohto WP budú zostavené aj klimatické a socio-ekonomické scenáre vrátane monitoringu vodných zdrojov a uplatnenia predpisov a zákonov, ktoré budú prispôsobené pre každý living lab.
  • WP5 Znalosti pre tvorbu politík – analýza stavu a identifikácia dobrých príkladov správy, politík, uľahčovateľov a bariér TAP vrátane finančných predpokladov pre podporu spoločnej tvorby TAP a využitia ich potenciálu.
  • WP6 Využitie, šírenie a komunikácia – implementácia aktivít umožňujúcich efektívne využitie, propagáciu a komunikáciu výstupov projektu.
  • WP7 Koordinácia – koordinácia a riadenie projektu, monitorovanie pokroku, pravidelná revízia, identifikácia rizík v súvislosti s nedostatočnými výsledkami a nepredvídateľnými udalosťami, interná a externá komunikácia.
Výstupy

1.1 Mapovanie stakeholderov expertmi v modelových územiach.
1.2 Pravidlá zapájania sa v projekte.

1.3 Usmernenia pre tzv. scenárové hry (eng. scenathons, serious games).
1.4 Znalostné siete – správa v polovici projektu (ukončenie 24. mesiac).
1.5 Znalostné siete – záverečná správa (ukončenie 48. mesiac).

2.1 Pôdorys a prototyp modelovacích nástrojov.
2.2 Správa o spolutvorbe I.
2.3 Správa o spolutvorbe II. (ukončenie 24. mesiac).
2.4 Správa o spolutvorbe III. (ukončenie 27. mesiac).
2.5 Správa o spolutvorbe IV. (ukončenie 44. mesiac).

3.1 Biela kniha: Metódy a modely pre hodnotenie účinnosti politík na pozadí veľkej neistoty.
3.2 Prototyp modelovacej sady.
3.3 Databáza pravdepodobných vývojov budúcnosti v living laboch (ukončenie 36. mesiac).

4.1 Biela kniha: Monitoring a uplatnenie zákonov a predpisov.
4.2 Biela kniha:  Socioekonomické scenáre v modelových územiach.
4.3 Databáza indikátorov pre monitoring a implementáciu pre modelové územia (ukončenie 12. mesiac).
4.4 Prototyp súboru nástrojov pre manažment vodných zdrojov a hodnotenie vplyvov (ukončenie 18. mesiac).
4.5 Databáza klimatických a sociálno-ekonomických scenárov pre modelové územia (ukončenie 36. mesiac).
4.6 Súbor nástrojov pre manažment vodných zdrojov a hodnotenie vplyvov pre jednotlivé modelové územia (ukončenie 44. mesiac).

5.1 Uľahčovatelia a bariéry v oblasti správy/politík pre prijatie a rozšírenie TAP.
5.2 Biela kniha – finančné mechanizmy na podporu TAP (ukončenie 18. mesiac).
5.3  Metodická príručka pre tvorbu politík (ukončenie 48. mesiac).

6.1 Stratégia pre propagáciu, využívanie a komunikáciu výsledkov projektu (PDEC) a Stratégia v oblasti práv duševného vlastníctva (IPR).
6.2 Plán pre manažment dát (ukončenie 6. mesiac).
6.3 Prvá PDEC správa (ukončenie 13. mesiac).
6.4 Druhá PDEC správa (ukončenie 25. mesiac).
6.5 Tretia PDEC správa & business plán (ukončenie 37. mesiac).
6.6 Štvrtá PDEC správa a stratégia zachovania a šírenia výstupov presahujúca dobu udržateľnosti projektu (ukončenie 48. mesiac).

7.1 Úvodná správa a plán pre dosiahnutie cieľov projektu.
7.2 Plán manažmentu etických záležitostí (ukončenie 6. mesiac).
7.3 Prvá správa o riadení pokroku, vplyvu a nepredvídateľných rizík (ukončenie 13. mesiac).
7.4 Druhá správa o riadení pokroku, vplyvu a nepredvídateľných rizík (ukončenie 25. mesiac).
7.5 Tretia správa o riadení pokroku, vplyvu a nepredvídateľných rizík (ukončenie 37. mesiac).
7.6 Štvrtá správa o riadení pokroku, vplyvu a nepredvídateľných rizík (ukončenie 48. mesiac).

Kontaktná osoba
Mgr. Róbert Blaško, PhD.
Email
robert.blasko@sazp.sk