Prebiehajúca klimatická zmena sa týka každého z nás. Preto je kľúčové dokázať problémy identifikovať a realizovať správne adaptačné a mitigačné opatrenia. A zároveň vzdelávať širokú cieľovú skupinu v problematike klimatickej zmeny. Cieľom projektu je vytvoriť ukážkové ekocentrum s realizovanými adaptačnými a mitigačnými opatreniami, ktoré budú slúžiť širokej verejnosti. A keďže rovnako dôležitá ako forma je aj obsah, druhou nosnou aktivitou je vytvorenie programu Klimatickej výchovy pre materské až stredné školy, workshop pre študentov univerzít a praktický workshop pre kľúčové subjekty v krajine dotknuté klimatickou zmenou - samosprávy, poľnohospodárov, atď.
Projekt Stredisko pre zmenu klímy a environmentálnu výchovu (Living Lab) v Dropie získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 1 200 000 € prostredníctvom Grantov EHP a Nórskych grantov.
Work package 1: Living Lab – vonkajšie opatrenia
1.1: Implementácia adaptačných opatrení VODA – výstavba nádrže na zadržiavanie dažďovej vody; výstavba čistiarne odpadových vôd a ukážkovej koreňovej biologickej čistiarne, vonkajší zavlažovací systém a samozavlažovacie kvetináče.
1.2 Realizácia ZELENÝCH adaptačných opatrení – výstavba dažďovej záhrady, zelenej steny, zelenej strechy, vysádzanie stromov, realizácia sadbových úprav areálu a iné.
1.3: Implementácia adaptačných opatrení KOMUNIKÁCIE – vybudovanie komunikácií, rôzne príklady vodopriepustných povrchov.
1.4: Realizácia mitigačných opatrení SOLÁRNA ENERGIA – realizácia biodynamického osvetlenia, fotovoltaická nabíjacia stanica pre bicykle.
1.5: Realizácia mitigačných opatrení INFRAŠTRUKTÚRA - výstavba vonkajších sociálnych zariadení – vybudovanie klimatického ihriska, obnova budovy vodárne, interiérové a exteriérové vybavenie.
Work package 2: Living Lab – vnútorné opatrenia
2.1: Realizácia projektovej dokumentácie pre Living Lab na uplatňovanie mitigačných a adaptačných opatrení.
2.2: Realizácia Living Lab mitigačných a adaptačných opatrení (fotovoltaické panely, tepelné čerpadlo, použitie tradičných materiálov) v interiéri.
Work package 3: Living Lab - mäkké opatrenia
3.1: 4_Youth Climate Change Living Lab – praktická realizácia adaptačných opatrení v rámci workshopu pre študentov.
3.2: Vzdelávací program klimatickej výchovy na adaptačné a mitigačné opatrenia pre zmenu klímy vrátane materských, základných a stredných škôl Climate Change Living Lab vypracovaných v spolupráci s nórskymi partnermi projektu – Centrom pre výskum klímy Bjerknes a mestom Trondheim, a ďaľšími externými odborníkmi/pracovníkmi.
3.3: Metodická príručka pre školy Climate Change Living Lab – vypracovaná v spolupráci s nórskymi partnermi projektu - Centrom pre výskum klímy Bjerknes a mestom Trondheim, a ďalšími externými odborníkmi/pracovníkmi.
3.4: Praktické usmernenia pre opatrenia „Climate change Living Lab“.
3.5: E-learning a workshop pre subjekty s rozhodovacími právomocami v obciach – Adaptačný plán pre zmenu klímy a prostriedkov k jeho propagácii.
3.6: Interaktívna komunikácia Living Lab-u s návštevníkmi – aplikácia o adaptačných a mitigačných opatreniach Living Lab-u.
4: Publicita.
Štandardné indikátory:
Názov indikátora
Počet osôb, ktoré uviedli, že ich správanie je šetrnejšie voči klíme - Cieľová hodnota: 1500.
Počet dokončených nových exteriérových opatrení na zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy - Cieľová hodnota: 7.
Odhadovaná ročná znížená spotreba energie/elektrickej energie (v kWh) - Cieľová hodnota: 66521.
Počet študentov, ktorí ukončili vzdelávacie aktivity/kurzy - Cieľová hodnota: 1200.
Počet miestnych aktérov s rozhodovacími právomocami a riadiacich pracovníkov, ktorí ukončili semináre/kurzy - Cieľová hodnota: 360.
Bilaterálne indikátory:
Názov indikátora
Počet projektov, ktoré zahŕňajú spoluprácu s donorským partnerom projektu - Cieľová hodnota: 1.
Počet školení spoluorganizovaných inštitúciami z prispievateľských štátov a prijímateľského štátu -Cieľová hodnota: 2.
Indikátory publicity:
Názov indikátora
Počet informačných aktivít - Cieľová hodnota: 3.
Počet účastníkov informačných aktivít - Cieľová hodnota: 150.
Počet návštevníkov webového sídla - Cieľová hodnota: 1000.
Počet prezentácií projektu na podujatiach - Cieľová hodnota: 1.
Počet propagačných materiálov vytvorených v rámci projektu - Cieľová hodnota: 10.
Počet mediálnych výstupov - Cieľová hodnota: 22.